מה זה סופר סת"ם?

מערכת שורש  טז תשרי, תשפג  10/11/2022

לא כל אדם יכול ללמוד את רזיו של סופר סתם בנוסף לתנאים שהוצגו לעיל, עליו להיות בקיא בהלכות השונות, צורת האותיות, ועוד
.......................

מה זה סופר סת

סופר סתם הינו אדם העוסק בכתיבה של ספרי תורה, תפילין ומזוזות (כלומר, סת"ם כשם שמו שמרמז על כך). סופר הסת"ם כותב בכתב אשורי עתיק את כתבי הקודש הללו, על גבי קלף כשר ועושה שימוש בדיו וקולמוס לצורך הכתיבה. על מנת להפוך לסופר סתם על האדם להיות ממין זכר, בן 13 ומעלה ועדיף נשוי, כזה שמחזיק בקשר עמוק עם הבורא, חי ונושם את תורתו.

במה משתמש סופר סתם במסגרת עבודתו?

כאמור, אי אפשר להשתמש בסתם עט ודף בכדי לכתוב. סופר סתם חייב לעשות שימוש בכלים הבאים על מנת שהטקסט ייחשב לקדוש ומאושר:

  • קולמוס – עשוי בדרך כלל מקנה סוף מיוחד או נוצה (העדיפות הינה לנוצה של נקבת ההודו, שכן הנוצה שלה קשיחה ועבה יותר). בנוסף, כיום ניתן למצוא גם קולמוסים העשויים פלסטיק או ברזל.
  • דיו – הסופר מתבקש לכתוב בדיו מיוחד העשוי על פי ההלכה משרף העץ, וכן תערובת של שמרים מצמחים ספציפיים. כיום קיימות בישראל משפחות המשמרות את סוד הדיו המדובר, ומוכרות את הבקבוקונים המסתוריים בעצמן. מדובר בסוד של ממש, שהרי המטרה היא לכתוב בלי שהדיו יימרח על הקלף לאחר טבילתו בקולמוס. אכן, מדובר בדיו בעל מבנה ייחודי שרק מעטים יודעים כיצד ליצור.
  • הקלף – סופר סת"ם חייב לכתוב על גבי קלף, גויל או על גבי שליל העשוי מעור בהמה טהורה שעבר תהליכי התאמה לצורך שימושו של סופר הסתם.

למה מתכוונים כשמדברים על 'כתיבה לשמה'?

הכוונה היא שעל סופר סתם – הן בכוונותיו, מעשיו ובדיבורו, להקדיש את כל כולו לעולם הרוחני בעת הכתיבה. על כן, לפני שיתחיל לכתוב כל מזוזה, תפילין או ספר תורה, יכריז בקול כי 'הריני כותב ספר תורה זה לשם קדושת מזוזה\תפילין\ספר תורה וכל האזכרות שבה, לשם קדושת השם'. בנוסף לכך, בכל פעם שיכתוב אזכרה לשם ה' בכל צורה שהיא (אלוהינו, אדוניי וכדומה), יכריז 'הריני כותב את השם לשם קדושת השם'. מכיוון שמדובר באדם שתפקידו לגשר בין הבורא והאדם, עליו להקדיש עצמו למשימה בכל מאודו. על מנת לטהר עצמו אפילו יותר, יומלץ לסופר לטבול במקווה.

על תעודת ההסמכה

כאמור לא כל אדם יכול ללמוד את רזיו של סופר סתם בנוסף לתנאים שהוצגו לעיל, עליו להיות בקיא בהלכות השונות, צורת האותיות, ועוד. עליו לעבור הסמכה של גורם מוסמך כגון האגודה העולמית לסופרי סת"ם, ולעבור מבחן בכתב ובעל פה במידת הצורך. עליו להציג כתב עדכני, המבליט את צורת האותיות וסדרן ההלכתי, בכדי לקבל את התעודה וההסמכה. חשוב לציין שבתחילה יקבל הסמכה לשנה אחת, ולאחר מספר שנים ייבחן בשנית על מנת לקבל הסמכה נוספת לשלוש שנים, עם חובת חידוש בכל תקופה נוספת של שלוש שנים.

הנכתב לעיל הינו מאמר בשיתוף האקדמיה התורנית לומדים